16 kwietnia 2018

MEN dotrzymuje obietnic – psycholog i pedagog w każdej szkole. Komentarz do artykułu opublikowanego w Dzienniku Gazecie Prawnej 16.04.2018 r.

Kompleksowe wsparcie uczniów w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej to jeden z kluczowych elementów systemu edukacji. Rozwiązania w tym zakresie, nad którymi obecnie pracujemy są priorytetem, a specjaliści z tej dziedziny mają odgrywać w nich kluczową rolę.

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami minister edukacji Anny Zalewskiej dążymy to tego, aby od 1 września 2019 r. w każdej szkole byli specjaliści z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w zależności od potrzeb uczniów.

Przypominamy, że przepisy zabraniają dyrektorom szkół zlecania prowadzenia zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w ramach tzw. godzin karcianych. Od 1 września 2017 r. godziny te są ujęte w ramowych planach nauczania (tzw. ramówkach) i mogą być umieszczane w arkuszach organizacyjnych w ramach pensum lub godzin ponadwymiarowych nauczyciela. Wizytatorzy z kuratoriów zostali poproszeni przez minister Annę Zalewską o zwrócenie szczególnej uwagi na umieszczanie w arkuszach tych godzin i monitorowanie sytuacji w szkołach.

Warto zwrócić uwagę na to, że uporządkowaliśmy pensum specjalistów z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach. Określiliśmy ich liczbę godzin do 22. Obecnie pracujemy nad rozporządzeniem, które określi zakres zadań realizowanych przez specjalistów w poradniach psychologiczno-pedagogicznych i szkołach w ramach tzw. pensum. Opracowujemy arkusze monitoringu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach, w czerwcu pokażemy wyniki.

Zgłosiliśmy już do Ministerstwa Finansów prośbę o zwiększenie środków na pomoc psychologiczno-pedagogiczną w ramach kolejnej ustawy budżetowej. Pracujemy nad szczegółowymi rozwiązaniami w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a kompleksowe rozwiązania przedstawimy w czerwcu br.

Z poważaniem
Anna Ostrowska
Rzecznik Prasowy MEN

Idź do góry